Pages

www.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.ws.

Saturday, December 10, 2011

refleksi pengajaran makro

LANGKAH MENGATASI
Setiap kelemahan dan kekurangan yang dikesan memerlukan penambahbaikan bagi meningkatkan kualiti pengajaran pada masa akan datang. Berdasarkan kelemahan dan kekurangan dalam tugasan pengajaran makro, penambahbaikan yang perlu dilakukan ialah guru perlu memikirkan punca masalah dan dengan pantas menukar kaedah penerangan kepada aktiviti berkumpulan supaya murid lebih tertarik kepada pelajaran yang sedang diajar. Latihan boleh dilakukan dalam setiap sesi pengajaran. Selain itu, masa yang mencukupi perlu diberikan kepada murid-murid untuk memastikan mereka dapat menyelesaikan latihan dengan sempurna.
Pendekatan pengajaran yang  lebih menyeluruh dan berkesan perlu dilaksanakan. Guru harus memberikan contoh-contoh yang bersesuaian dengan kehidupan seharian agar murid-murid dapat mengaplikasikan pengetahuan. Dengan ini, suasana pembelajaran akan menjadi lebih menyeronokkan. Ini dipengaruhi oleh sikap pelajar dan keadaan persekitaran kelas. Keadaan kelas yang selesa membantu sesi P&P berjalan dengan lebih lancar.
Di samping itu, guru perlu melakukan latihan mengajar terlebih dahulu sebelum masuk ke dalam kelas bagi memastikan segala rancangan pengajaran dapat dilaksanakan. Pemantauan dan penilaian perlu dilakukan agar rancangan pengajaran tidak menyimpang jauh daripada matlamat dan objektif P&P. Ini juga bagi memastikan para pelajar dapat menguasai objektif pengajaran yang ditetapkan. Ini dapat dilakukan melalui sesi ujian bertulis dan soal jawab dengan murid-murid.





0 comments:

Post a Comment