Pages

www.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.ws.

Sunday, December 04, 2011

Rancangan Pengajaran Harian


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN KSSR BAHASA MALAYSIA TAHUN 1

Mata pelajaran: Bahasa Malaysia
Tarikh: 1/11/2011
Hari: Selasa
Masa: 8.30-9.00 pagi
Kelas: 1B
Bilangan pelajar: 44 orang
Tema: Sains dan Kita
Tajuk: Komputer Ben Li
Standard kandungan:
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas    dan intonasi yang betul.
3.3 Membina dan menulis perkataan dan frasa dengan betul.
Standard pembelajaran:
2.3.1 Membaca kuat ayat tunggal dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi
         yang betul.
3.3.3 Membina dan menulis frasa dengan betul.
Objektif: Pada akhir pengajaran, murid-murid dapat:
1. Mengeja dan membaca lima daripada enam perkataan dengan betul.
2. Menulis empat daripada enam frasa dengan betul dan tulisan yang kemas.
Nilai: Bertanggungjawab
Ilmu: Sains
KBT: KB- menghubungkait
         BCB- bacaan intensif
Media: kad perkataan, kad ayat, kad manila
SB: Tatabahasa: ayat tunggal
Kosa kata: komputer, monitor, cakera
Impak: 35/44 orang murid boleh membaca perkataan dengan betul.
            5 orang murid diberi latihtubi dan 4 orang lagi diberi bimbingan individu.


Fasa
Isi kandungan
Aktiviti P&P
Nota
Set induksi
(5 minit)
Teka-teki:
Bentuk saya segi empat,
Tiada mulut tapi bersuara,
Warna-warni badan saya,
Teka siapakah saya?
(Jawapan: komputer riba)
1. Guru mempamerkan teka-teki.
2. Murid-murid meneka jawapan teka-teki.




Strategi:
Penyoalan seluruh kelas
Menstruktur
(15 minit)
Kosa kata:
-cakera
-monitor
-pad sentuh
-pemacu cakera
-papan kekunci

Ayat tunggal:
a) Cakera dapat menyimpan data.
b) Monitor boleh melihat gambar.
c) Pad sentuh dapat mengawal petunjuk.
d) Pemacu cakera boleh membaca data.
e) Papan kekunci dapat memasuki maklumat.
1. Guru membimbing murid mengeja dan membaca perkataan.
2. Murid-murid membaca perkataan dengan kuat.
3. Guru menunjukkan ayat tunggal dan murid membaca dengan suara yang nyaring.





Nilai:
Bertanggungjawab
Aplikasi idea
(7 minit)
Frasa:
-komputer riba
-papan kekunci
-pemacu cakera
-pad sentuh
1. Guru menyuruh murid-murid untuk membincang dalam kumpulan.
2. Wakil murid menulis frasa dengan tulisan yang kemas di papan hitam.





Teknik:
Perbincangan kumpulan

Penutup
(3 minit)
Soalan:
i) Muka saya seperti televisyen. Kamu boleh melihat gambar pada muka saya. ___________
ii) Saya menyimpan data dalam cakera padat._________
iii) Saya berbentuk petak-petak kecil. _______________
iv) Saya mengawal penunjuk pada skrin komputer.________

1.Pentafsiran-membaca perkataan dan menulis frasa. Band 2 (Tahu dan faham)




Sumber pengajaran:
Buku aktiviti



0 comments:

Post a Comment